RANCANGAN PENGAJARAN SLOT / AKTIVITI
PRASEKOLAH
Kelas : Prasekolah
SK Kuala Pari
Tarikh : 22
Januari 2018 (Isnin)
Masa : 12.30
tengah hari – 1.30 tengah hari(30 minit)
Bilangan
Murid : 25
orang
Tajuk / Tema : Rutin
Harianku
Tunjang Utama : Tunjang
Sains dan Teknologi (Matematik Awal)
Kesepaduan Tunjang : Tunjang Komunikasi
(Bahasa Melayu)
Tunjang
Kreativiti dan Estetika
Standard Kandungan : MA 5.1
Memahami waktu dalam konteks kehidupan seharian
BM 2.3
Membina dan membaca suku kata dan perkataan
KE 1.3
Membuat pergerakan mengikut muzik
Standard Pembelajaran : MA 5.1.2 Menyusun peristiwa mengikut
urutan masa
BM 2.3.4
Membaca perkataan dengan suku kata terbuka dan tertutup
KE 1.3.1
Melakukan pergerakan berdasarkan lirik lagu
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
1)
Menampal gambar dan perkataan aktiviti harian mengikut waktu yang betul seperti
waktu pagi, tengah hari, petang
dan malam.
2)
Membaca perkataan aktiviti harian yang telah dipadankan dengan gambar yang
betul.
3)
Membuat pergerakan aktiviti harian yang disebut berdasarkan lirik lagu yang
dinyanyikan.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid sudah mengenal nombor dan mengetahui perbezaan siang dan malam.
Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT) : Menjana idea, Menganalisis, Mengaplikasi, menaakul,
Membuat penilaian, membuat refleksi
Penerapan
Nilai (PN) : Kerjasama, Mendengar arahan, Tekun, Bekerjasama,
bertolak ansur, menunggu giliran, Berani
mencuba
Bahan Bantu
Mengajar (BBM) : LCD, komputer riba, slide lirik lagu ‘Bangun Pagi’,
Kad perkataan (pagi, tengah hari, petang, malam), jam pinggan kertas, gambar aktiviti harian,
kad perkataan, slide lirik
lagu “Rutin Harian”
Fokus
Kecerdasan Pelbagai (FKP) : Muzik, Kinestatik, Verbal linguistik, Visual ruang,
logikal matematik, Intrapersonal,
interpersonal
Kosa Kata : pagi, tengah hari, petang, malam,
rutin harian
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK) : Kreativiti dan Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi,
Nilai murni, Bahasa, Keusahawanan
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(2 minit)
Fasa Persediaan
|
Lagu ‘Bangun Pagi’
Bangun pagi, gosok gigi,
Cuci muka, pakai baju,
Makan roti, minum susu,
Pergi sekolah, senang hati
|
1.
Guru menayangkan lirik lagu
‘Bangun Pagi’.
2.
Murid menyanyikan lagu ‘Bangun
Pagi’ bersama-sama guru.
3.
Murid menyanyi sambil melakukan
pergerakan dengan bimbingan guru.
|
BBM : LCD,
komputer riba, slide lirik lagu ‘Bangun Pagi’
PN : Kerjasama
FKP : Muzik,
Kinestatik
EMK : Kreativiti
dan Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi
|
Langkah 1
(5 minit )
Fasa
Imaginasi
|
Gaya
kreatif
|
1) Guru bersoal jawab dengan murid
mengenai aktiviti harian yang mereka lakukan pada waktu pagi, tengah hari,
petang dan malam.
2) Murid menunjukkan gaya berdasarkan
aktiviti harian mengikuti arahan guru.
|
BBM : Kad
perkataan (pagi, tengah hari, petang, malam)
KBAT : Menjana
idea
FKP : Verbal linguistik
PN : Mendengar
arahan
EMK : Nilai murni,
Bahasa
|
Langkah 2
(5 minit)
Fasa
Perkembangan
|
Jam
Rutin Harian
|
1. Guru menunjukkan model jam yang telah
dilekatkan dengan gambar-gambar aktiviti harian.
2. Guru meminta wakil murid untuk
melekatkan kad perkataan yang menunjukkan kepada gambar aktiviti harian yang
betul.
3. Selepas perkataan ditampal,
murid-murid perlu mengeja dan menyebut perkataan tersebut secara bersama-sama.
|
BBM : Jam pinggan
kertas, gambar aktiviti harian, kad perkataan
KBAT : Menganalisis
PN : Tekun
FKP : Logikal
matematik
EMK : Keusahawanan
|
Langkah 3
(7 minit)
Fasa
Tindakan
|
Menghasilkan
jam rutin harian
|
1. Murid dibahagikan kepada empat
kumpulan.
2. Guru memberi arahan yang jelas kepada
setiap kumpulan untuk melaksanakan aktiviti yang dirancang secara
berkumpulan.
3. Setiap kumpulan akan diberikan pinggan
kertas dan gambar aktiviti harian
4. Murid perlu menampal gambar nombor di
atas pinggan kertas.
5. Kemudian, murid perlu menampal gambar
aktiviti harian pada waktu yang betul.
6. Kemudian, murid perlu menampal
perkataan yang diberikan oleh guru menunjukkan perbuatan aktiviti harian yang
betul.
|
BBM : Pinggan
kertas, gambar aktiviti harian, kad perkataan
KBAT : Mengaplikasi,
menaakul
FKP : Visual
ruang, logikal matematik
PN : Bekerjasama,
bertolak ansur, menunggu giliran, mendengar arahan
EMK : Kreativiti
dan inovasi, nilai murni
|
Langkah 4
(8 minit)
|
Soa jawab
|
1. Setiap kumpulan akan menghantar hasil
kerja masing-masing.
2. Murid akan menyemak jawapan bersama
guru.
3. Guru menerangkan jawapan yang betul
dengan murid.
|
KBAT : Membuat penilaian,
membuat refleksi
FKP : Intrapersonal,
interpersonal, verbal linguistik
PN : Berani mencuba
|
Penutup
(3 minit)
|
Nyanyian
lagu “Rutin Harian” mengikut rentak lagu “Bangun Pagi”
Bangun pagi, gosok gigi,
Cuci muka, pakai baju,
Makan roti, minum susu,
Pergi sekolah, senang hati.
Balik sekolah, tengah hari,
Perut lapar, makan nasi,
Main bola, waktu petang,
Balik rumah, mandi solat.
Waktu malam, ulangkaji,
Baca buku, bagi pandai,
Baca doa sebelum tidur,
Pejam mata tidur lena.
|
1. Guru meminta murid berdiri untuk
menyanyikan lagu “Rutin Harian” mengikut rentak lagu “Bangun Pagi”
2. Murid menyanyi mengikut lirik lagu
yang ditayangkan dengan membuat pergerakan yang sesuai berdasarkan aktiviti
harian yang dinyanyikan.
|
BBM : LCD,
komputer riba, slide lirik
lagu “Rutin Harian”
KBAT : Mengaplikasi
FKP : muzik,
verbal linguistik, kinestatik
PN : Kerjasama
EMK : Bahasa,
Kreativiti dan inovasi
|
No comments:
Post a Comment