APAKAH CIRI-CIRI PENTAKSIRAN MURID PRASEKOLAH?
Pentaksiran prasekolah bertujuan untuk membantu pembelajaran murid.
Ciri-ciri utama
pentaksiran prasekolah adalah seperti berikut:
i. Mengambil kira psikologi kanak-kanak dan sifat semulajadi kanak-kanak
ii. Lebih mementingkan proses bukan produk
iii. Dijalankan tidak secara langsung (not direct testing)
iv. Dijalankan dalam suasana semula jadi (naturalistic)
v. Dijalankan dalam suasana tidak formal (informal)
vi. Dijalankan dalam keadaan yang tenang
vii. Tidak bertujuan membandingkan murid dengan murid
viii. Tidak melabelkan murid sebagai pandai, tidak pandai
ix. Dijalankan secara berterusan, bukan hanya di akhir pembelajaran
x. Maklum balas segera diberi untuk tujuan penambahbaikan (formatif)
xi. Bersifat diagnostik: mengenal pasti kekuatan, kelemahan dan keperluan
xii. Tidak berfokus kepada ujian pencapaian tetapi tahap perkembangan murid
xiii. Tugasan pentaksiran diberi menyerupai situasi dan pengalaman seharian murid
(autentik)
xiv. Mengambil kira kekuatan, keupayaan, minat dan kekangan (persekitaran) murid
xv. Menepati Standard Pentaksiran yang ditentukan dalam dokumen Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan.
No comments:
Post a Comment