Monday, April 23, 2018

Pentaksiran di Pendidikan awal kanak-kanak

APAKAH CIRI-CIRI PENTAKSIRAN MURID PRASEKOLAH? 

Pentaksiran prasekolah bertujuan untuk membantu pembelajaran murid.

Ciri-ciri utama pentaksiran prasekolah adalah seperti berikut:

i. Mengambil kira psikologi kanak-kanak dan sifat semulajadi kanak-kanak

ii. Lebih mementingkan proses bukan produk

iii. Dijalankan tidak secara langsung (not direct testing)

iv. Dijalankan dalam suasana semula jadi (naturalistic)

v. Dijalankan dalam suasana tidak formal (informal)

vi. Dijalankan dalam keadaan yang tenang

vii. Tidak bertujuan membandingkan murid dengan murid

viii. Tidak melabelkan murid sebagai pandai, tidak pandai

ix. Dijalankan secara berterusan, bukan hanya di akhir pembelajaran

x. Maklum balas segera diberi untuk tujuan penambahbaikan (formatif)

xi. Bersifat diagnostik: mengenal pasti kekuatan, kelemahan dan keperluan

xii. Tidak berfokus kepada ujian pencapaian tetapi tahap perkembangan murid

xiii. Tugasan pentaksiran diberi menyerupai situasi dan pengalaman seharian murid (autentik)

xiv. Mengambil kira kekuatan, keupayaan, minat dan kekangan (persekitaran) murid

xv. Menepati Standard Pentaksiran yang ditentukan dalam dokumen Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

No comments:

Post a Comment